LEKTION 140
Endast frälsningen kan sägas bota.
1. “Bota“ är ett ord som inte kan användas om något botemedel som
världen accepterar som verkningsfullt. Det världen varseblir som
terapeutiskt är bara det som gör kroppen “bättre“. När det
försöker hela sinnet, ser det inte detta som åtskilt från kroppen,
där det tror att sinnet finns. Dess former av helande måste således
ersätta illusion med illusion. En övertygelse om sjukdom antar en
annan form, och därför varseblir patienten sig nu som frisk.
2. Han är inte helad. Han drömde bara att han var sjuk, och i
drömmen fann han en magisk formel som skulle kunna göra honom
frisk. Men han har inte vaknat från drömmen, och därför
förblir hans sinne exakt så som det tidigare var. Han har inte sett
ljuset som skulle väcka honom och göra slut på drömmen. Vilken
skillnad gör innehållet i en dröm i verkligheten? Antingen
sover man eller är vaken. Det finns ingenting däremellan.
3. De lyckliga drömmar som den Helige Ande för med Sig är
annorlunda än världens drömmar, där man bara kan drömma att
man är vaken. De drömmar som förlåtelsen låter sinnet varsebli
medför inte någon annan form av sömn, så att drömmaren drömmer
en annan dröm. Hans lyckliga drömmar är budbärare om
att sanningen gryr i sinnet. De leder från sömn till ett mjukt
uppvaknande, så att drömmarna försvinner. Och på så sätt botar
de för all evighet.
4. Soningen helar med visshet, och botar all sjukdom. För det
sinne som förstår att sjukdom inte kan vara någonting annat än
en dröm låter sig inte vilseledas av de former som drömmen kan
anta. Där det inte finns någon skuld kan det inte finnas någon
sjukdom, för sjukdom är bara en annan form av skuld. Försoningen
helar inte de sjuka, för detta är inte något botemedel.
Den tar bort skulden som gör sjukdomen möjlig. Och detta är
förvisso att bota. För nu är sjukdomen borta, och det finns ingenting
kvar som den kan återvända till.
5. Frid åt er alla som blivit botade i Gud, och inte i fåfänga
drömmar. För botandet måste komma från helighet, och helighet
går inte att finna där synden omhuldas. Gud har sin boning i
heliga tempel. Han är utestängd där synden vunnit tillträde.
Ändå finns det ingen plats där Han inte är. Och därför kan synden inte ha något hem där den kan gömma sig för Hans barmhärtighet.
Det finns ingen plats där heligheten inte är, och ingenstans
där synd och sjukdom kan vara.
6. Detta är tanken som botar. Den gör inga åtskillnader mellan
en overklighet och en annan. Inte heller försöker den hela det
som inte är sjukt, utan tanke på var behovet av helande finns.
Detta är inte magi. Det är endast en vädjan till sanningen, som
inte kan låta bli att hela och hela för evigt. Det är inte en tanke
som dömer en illusion efter dess storlek, dess skenbara betydelse,
eller efter någonting som har att göra med den form den antar.
Den inriktar sig bara på det den är, och vet att ingen illusion kan
vara verklig.
7. Låt oss inte i dag försöka bota det som inte kan vara sjukt.
Helandet måste enbart sökas där det är, och sedan användas på
det som är sjukt så att det kan botas. Det finns inget botemedel
som världen tillhandahåller som kan åstadkomma någon förändring
av någonting. Det sinne som för illusioner till sanningen
förändras verkligen. Det finns ingen annan förändring än denna.
För hur kan en illusion skilja sig från en annan förutom i egenskaper
som inte har någon substans, ingen verklighet, ingen
kärna, och ingenting som faktiskt är annorlunda?
8. I dag försöker vi ändra vårt sinne om källan till sjukdom, för vi
söker ett botemedel mot alla illusioner, inte bara ännu ett skifte
mellan dem. Vi skall i dag försöka finna källan till helandet, som
finns i vårt sinne eftersom vår Fader lade den där åt oss. Den är
inte längre bort ifrån oss än vad vi själva är. Den är oss lika nära
som våra egna tankar; så nära att den är omöjlig att förlora. Vi
behöver bara söka efter den och vi kommer att finna den.
9. Vi skall i dag inte låta oss vilseledas av det som för oss verkar
sjukt. Vi går bortom skenbilder i dag och når helandets källa,
från vilken ingenting är undantaget. Vi kommer att lyckas i
samma mån som vi förstår att det aldrig kan finnas någon meningsfull
skillnad mellan det som är osant, och det som är lika
osant. Här finns det inga grader, och inga övertygelser om att
det som inte existerar är sannare i vissa former än i andra. Alla
är de falska, och kan bli botade eftersom de inte är sanna.
10. Därför lägger vi undan våra amuletter, våra talismaner och
mediciner, våra litanior och våra magiska tricks i vilken form de
än visar sig. Vi skall vara stilla och lyssna efter helandets Röst
Som kommer att bota alla sjukdomar som en, och återställa sunt
förnuft till Guds Son. Ingen annan röst än Denna kan bota. I dag
hör vi en enda Röst Som talar till oss om sanningen där alla illusioner
upphör, och friden återvänder till Guds eviga, tysta hem.
11. När vi vaknar hör vi Honom, och låter Honom tala till oss i
fem minuter när dagen börjar, och vi avslutar dagen med att åter
lyssna ytterligare fem minuter innan vi somnar. Vår enda förberedelse
är att vi låter våra störande tankar läggas åt sidan, inte
var för sig utan alla som en. De är alla detsamma. Vi behöver
inte göra dem olika, och på så sätt fördröja den stund när vi kan
höra vår Fader tala till oss. Vi hör Honom nu. Vi kommer till
Honom i dag.
12. Utan någonting i händerna som vi klamrar oss fast vid, med
upplyfta hjärtan och lyssnande sinne ber vi:
Endast frälsningen kan sägas bota.
Tala till oss, Fader, så att vi kan bli helade.
Och vi kommer att känna hur frälsningen täcker oss med sitt mjuka
beskydd, och med en frid så djup att ingen illusion kan störa
vårt sinne, inte heller ge oss bevis på att den är verklig. Detta
kommer vi att lära oss i dag. Och vi kommer att be vår bön om
helande varje timme, och ägna en minut varje timslag åt att höra
svaret på vår bön som ges till oss när vi lyssnar i tystnad och
glädje. Detta är dagen när helandet kommer till oss. Detta är
dagen när separationen är över, och vi minns Vem vi verkligen är.